torsdag, mars 03, 2016

LastFm

Jag lyssnar en hel del på musik. Det har jag nog alltid gjort.. Det är ett fint sällskap som gör mycket för mitt mående. Musiken kan lyfta mig precis som den för all del kan få mig att må lite..sämre.
Få mig att tänka alldeles för mycket, på fel saker antar jag.
Men för det mesta lyfter den mig.
Jag antar att det är det som är meningen också. Artister brukar uppskatta att få höra att deras musik gör skillnad och gör folk glada. Tror jag försöker att bara lyssna på rolig/glad/bra musik också. Det är ju onödigt att lyssna på sådant man inte tycker om, menar jag.

När jag lyssnar gör jag det gärna via Spotify. Det är ett bra ställe tycker jag, jag har varit rätt fast där sedan 2010 eller något sånt. Kör mycket via datorn men på resor, korta som långa, är det såklart i luren. Jag har samlat på mig en del spellistor och även gjort några egna.
Det gillar jag, att få bygga ihop något eget för olika ändamål. Det känns vettigt.
Och för att komma till rubriken på inlägget..när jag lyssnar på min musik tycker jag om att det loggas också. Det är bra för minnet, om inte annat.
Jag har varit medlem på LastFm sedan 2005 men inte skrobblat musik där riktigt så länge, tror det började frampå hösten 2006. Då var det mycket Anna Ternheim och hennes då nysläppta Separation Road som gick varm.
På LastFm kan jag enkelt se vilka låtar jag spelat mest, oftast.

Bland det jobbigaste jag vet är när någon låt inte skrobblas. Om det inte syns på LastFm, har jag då spelat något?
Jag tycker det är perfekt att kunna se tillbaka på något och därför är det väldigt störigt och jobbigt när det inte funkar. Antar att det är dagens i-landsproblem..
Vad lyssnar ni på för musik? Vad använder ni er av för spelare? Listar ni något eller kör ni bara på?
På något sätt gillar jag listor..det är bra för strukturen i mitt liv. Så slipper det bli rörigare än nödvändigt. Inte för att jag är speciellt rörig men det är alltid bra med hjälpmedel som gör livet enklare. Sånt gillar i alla fall jag.

003

Inga kommentarer: