fredag, maj 30, 2014

Øresundsfestivalen

Oj vilken trevlig kväll vi har haft!
Vi ska snart bege oss mot ett tåg men just nu lyssnar vi lite på Sylvester Schlegel när han lirar här på Moriska Paviljongen.
Tidigare ikväll har vi avnjutit både Feivel och Nicole Sabouné.

Efter att jag hade fikat lite med moster och mormor idag åkte mannen, som jobbat, och jag mot Malmö.
Där hålls nämligen årets upplaga av Öresundsfestivalen. Den går varje år och städerna som turas om att vara värdar är Malmö och Köpenhamn.
Feivel såg vi på Moriskan och sen gick vi bort till Babel för Nicole.
Feivel hade vi inte hört innan men det var riktigt bra. Elin Hörberg, som sångerskan heter egentligen, har en häftig, lite annorlunda röst.
Kul att ha hittat något nytt och fint bara sådär!
Jag har läst om Feivel och även faktiskt sett Elin några gånger här och där men inte hört denna konstellation förut.

Nicole då.
Detta var andra gången jag såg henne, tredje för Marcus tror jag, och även senast var det i Malmö.
På Moriskan.. Jo.
Vi stod bättre till idag och som innan var det fullt ös mest hela tiden.
Det är ganska tung, lite mörk, musik och med Nicoles röst blir allt väldigt speciellt.
Det är en fröjd att se/höra henne live! Folk var lyriska och gänget på scen verkade också ha en rejäl fredags-feeling.
Grymt gig med andra ord.

Sen tillbaka till Folkets Park igen ja.
Det var ett himla rännande..
Mycket folk överallt och kändisarna haglade, för när dom inte lirade själva sprang artisterna runt och kollade in varandra.
Sånt är alltid trevligt att se.
Då detta är en festival som spänner över Sundet fanns det även en hel del danskar i rörelse.
Det var en väldigt skön och avslappnad stämning över lag.
Malmö är härligt på så sätt.
Man blir glad!
Nu däremot lider det roliga mot sitt slut för ikväll, men vi ska tillbaka imorgon, så jag får väl avrunda här..
Hoppas att ni alla har haft en lika fin fredag som jag!

090

Inga kommentarer: