tisdag, januari 13, 2015

Annabelle/The Conjuring

För ett tag sedan plöjde jag igenom dessa båda filmer..dock inte samma dag, det hade jag nog inte klarat av.
Jag tittar med glädje på både Supernatural och The Walking Dead men riktiga, verklighetsbaserade, skräckfilmer är lite värre..
Lite svårare att se, eller skaka av sig.
Dessa filmer handlar om övernaturliga fenomen som utspelade sig i USA under slutet på 60- början på 70-talet där två utredare av paranormala händelser hjälpte två familjer, med två helt olika fall men där dockan Annabelle råkar vara inblandad i båda.
Vet inte vilken jag tyckte var värst men dom var båda väldigt bra gjorda.
Man kände hur jobbigt karaktärerna hade det och den får en att fundera på hur saker egentligen funkar..
Vilka saker som kan trigga igång ett och annat..och hur man stoppar dessa onda krafter från att få härja fritt.
Jag antar att man måste tro på något. Och även om man säger att man inte gör det så finns det alltid bevis där ute.

Det finns bevis för Gud. Och djävulen.
Det finns bevis för olika goda och onda krafter.
Det finns bevis. Sen får man väl själv välja vad man vill tro...men något finns där- oavsett vad man kallar detta något för.
Och jag antar att det ena inte kan excitera utan det andra.
Så som ljus och mörker. Det finns alltid en motpol. Världen är väl skapt så..det är så det ska vara.
Sen får man själv välja vilken väg man vill ta, vad man vill tro på och vilken väg man följer.
Bara man försöker att följa rätt väg antar jag att man klarar sig rätt bra här i livet, även om vi alla kan bli förvirrade då och då.
Och kanske måste man ibland bli påmind för att kunna hitta rätt igen..

Inga kommentarer: