måndag, augusti 11, 2008

Stieg Larsson

Jag vet att jag borde uppdatera om Dalarna och även från min och Marcus lilla tripp till Halland.
Men som vanligt är det en hel massa som händer, nästan, samtidigt och då är det lite svårt att hinna med..
Idag var det första arbetsdagen på fyra veckor också.
Det gick bra, jag jobbade med mor min och vi hade inte så många patienter.. Fem stycken allt som allt tror jag, det klarar man ju av..
Imorgon är det som vanligt igen och jag jobbar med far min.

Som rubriken antyder tänkte jag skriva lite om Stieg Larsson.
Eller..rättare sagt om hans böcker.
De jag läst/läser hittils och är totalt jättefäst vid.
Är jag kanske lite besatt? Hmm...
I början av sommaren fick jag på egen begäran en hög med deckarböcker av min kära moster.
Har läst en bok av Camilla Läckberg och har några kvar där.
Jag gillade hennes karaktärer och deckargåtor men jag sparade en av Titti's böcker till sist.

Det var i första hand eftersom det var hennes egen bok och jag kände minst press på mig att läsa klart den, det andra var ju låneböcker som trots allt har en lånetid på sig.
Denna sista bok var Män som hatar kvinnor av redan nämda Stieg Larsson.
Kanske var det tur att jag läste den sist, kanske var det för att jag läste den sist som den fastnade så.
Hur som helst så plöjde jag den lite lagom fort och jag närmar mig slutet på andra boken, Flickan som lekte med elden.
Och även om det verkar lite underligt, för er som också läst böckerna och vet vad jag pratar om.., så skulle jag i viss mån vilja vara som Lisbeth.
Undrar vad jag får veta i det verkliga slutet på den här boken, vad som kommer att avslöjas den här gången.
Om ni gillar deckare och lite coola personligheter så ta och läs dom här böckerna!
Det är något med dom som troligtvis kommer att fängsla er totalt.
Redan nu gruvar jag mig för att läsa sista sidan i sista boken...
Men men..den dagen den sorgen.
Till dess tänker jag njuta av varje ord och varje mening i Stiegs underbara böcker.
De fängslar mig.
Det är faktiskt ganska sällan jag blir sådär till mig över karaktärer i böcker men då och då händer det..
Jag antar att Lisbeth Salander tillhör de lyckliga få...

3 kommentarer:

Marcus sa...

Nu har iallafall jag lyckats ta mig tid att blogga om både Dalarna och Halland. :-)
Det är mysigt att läsa och jag måste se till att ta mig tid till det.

Salander... Det påminner mig om en av Sveriges största talanger i friidrott som har samma efternamn med med förnamnet Martina.

Puss och godnatt

Soffi sa...

Åh, jag har beställt de två första böckerna i Stieg Larssons serie, kul att du talar så varmt om dem, det är lovande. Annars är ju Camilla Läckberg en riktig favorit hos mig!

Anonym sa...

Världens bästa böcker! Jag plöjde alla tre på två veckor förra sommaren.