torsdag, mars 06, 2014

Jills veranda

Redan innan det första avsnittet sändes kände jag att detta kan nog vara något för mig.
Jill är skåning- bara det gör att man blir glad! Sen har hon en fantastisk röst, verkar vara en härlig person och för det tredje gör det ju inte direkt ont att titta på henne..

Hade förresten äran att se henne live en sväng under Julgalan i vintras, det var en riktigt trevlig show där bland andra även Agnes visade vart skåpet ska stå!

Jag har väl alltid på någon vänster gillat country. Antar att det är min fars fel..
Fel och fel. Förtjänst heter det väl nog mera!

Ska verkligen inte säga att jag utforskat detta speciellt mycket men jag har ändå lyssnat lite på Cash, Elvis för all del och jag älskade filmmusiken till O brother, where art thou.
Jag lyssnar på The Jayhawks och man får väl påstå att jag avgudar Ryan Adams..
Vilken man!

Så- lite koll hade jag och jag visste nog vad jag gav mig in på. Trodde jag.

Vet inte vad jag tänkt mig egentligen men oj vad jag blev glatt överraskad!
Det var prat. Viktigt prat, roligt prat. Intressanta samtal. Det var musik.
Det var country, helt enkelt!
De olika gästerna avlöste varandra och hade alla något att förmedla till omvärlden.
En del politik var det. Viktiga frågor.
Och hur står det egentligen till med USA i dessa tider?
Ibland blir man faktiskt lite mörkrädd fortfarande..

Jag kan inte riktigt sätta fingret på något avsnitt som egentligen var bättre än de andra.
Varje gäst gjorde sitt för att lyfta fram sina frågor om country, livet och dess mening.
Dessa frågor belystes väldigt fint från olika håll tyckte jag. Det var oerhört intressant.
Ibland var det även jobbigt att se. Tror bara att jag kunde hålla mig från att fälla en tår till ett enda program..i övrigt var där alltid något som gjorde mig känslosam.
Det är inte många program i vår television som gör så med oss i dessa tider. Verkligen inte många!
Så efter sex fantastiska avsnitt får jag nog påstå att jag känner till country lite mer.
Vilket känns helt underbart.
Tack för det SVT, för att ni valde att sända detta fina. Tack Jill och gästerna. Tack Agnes-Lo och hela produktionsteamet.
Jag är er evigt tacksam!
 
005

Inga kommentarer: